Deasupra dinților laterali ai maxilarului superior se găsesc sinusurile maxilare. Adesea, după pierderea acestor dinți avem o lipsă de volum osos care împiedică plasarea implanturilor dentare. Pentru a putea fixa implanturi dentare, peretele inferior al sinusului maxilar trebuie augmentat printr-o intervenție chirurgicală numită sinus lift.

Edemul țesuturilor faciale este cea mai frecventă reacție după operația de sinus lift. Cel mai adesea este considerat a fi un răspuns normal al organismului la o intervenție chirurgicală. Însă, în unele cazuri, poate fi un semn de dezvoltare a complicațiilor.

De ce intervenția de sinus lift poate provoca umflarea feței?

Sinus lift-ul este o intervenție chirurgicală modernă, cu ajutorul căreia este posibilă creșterea rapidă și eficientă a înălțimii țesutului osos în zonele laterale ale arcadei superioare. Scopul operației este ridicarea podelei sinusului maxilar, și introducerea de grefe osoase sau de materiale ce stimuleză creșterea osoasă în spațiul rezultat.

Ca și în cazul oricărei intervenții chirurgicale, există un răspuns natural din partea corpului care se manifestă prin: umflare datorată fluxului limfei, o ușoară creștere a temperaturii, dureri locale, etc.

Sinus lift-ul poate fi efectuat prin metoda deschisă sau închisă – diferă modul de creare a accesului la sinus, ceea ce determină probabilitatea apariției edemului:

Sinus lift închis. Accesul la sinus se face prin gaura pentru implant. Umflătura după intervenție chirurgicală se dezvoltă rar, iar dimensiunea sa este nesemnificativă.
Sinus lift deschis. Accesul se efectuează prin suprafața anterioară a osului maxilar. Prin urmare, este mai des însoțită de edem al obrazului și al regiunii zigomatice.

Edemul este un semn normal sau o complicație a intervenției chirurgicale?

În primele zile după operație, umflătura este un semn care apare din cauza leziunilor țesuturilor moi și este o reacție normală la intervenția chirurgicală. În mod normal, edemul este mai pronunțat în primele 3 zile, după care începe să se reducă. După 7-10 zile, nu mai rămâne nicio urmă din el.

Edemul nu ar trebui să preocupe pacientul dacă:
– are o localizare clară la locul intervenției;
– nu se răspândește la țesuturile faciale învecinate;
– volumul umflăturii scade zilnic după primele 3-4 zile;
– nu este însoțit de o durere acută;
– nu apare o creștere a temperaturii corpului;
– nu există sânge și scurgeri purulente din rană.

Absența unei dinamici pozitive, edemul persistent și alte simptome alarmante indică atașarea microflorei patogene. Astfel, sunt posibile complicații care necesită tratament imediat.

Ce trebuie să faceți pentru a reduce umflătura?

Pentru a micșora volumul inflamației după un sinus lift, este foarte important să urmați recomandările medicului și să luați medicamentele prescrise, și anume:

Aplicați comprese reci în prima zi după operație. Puneți gheață într-un prosop și aplicați-l pe obraz în zona operației timp de 10-15 de minute, făcând pauze de 10 minute. Repetați procedura de 4-5 ori. Operațiunea trebuie făcută cu atenție pentru a nu provoca hipotermia țesuturilor moi.
Luați analgezice și antiinflamatoare – acestea scad temperatura corpului, ameliorează durerea și reduc inflamația.
Luați antibioticele prescrise de medic pentru a preveni apariția complicațiilor infecțioase. Pentru a menține microflora intestinală și a preveni dezvoltarea infecțiilor fungice, luați-le împreună cu probiotice.
Clătiți gura cu soluții antiseptice și antiinflamatoare.

De obicei, aceste măsuri sunt suficiente pentru a preveni dezvoltarea edemului. În plus, puteți:
– aplica picături nazale vasoconstrictoare pentru a reduce umflarea mucoasei;
– lua complexe de multivitamine pentru a întări organismul și pentru a activa regenerarea țesuturilor.

Toate medicamentele trebuie selectate de medic individual pentru fiecare pacient. Nu vă automedicați, poate fi periculos pentru sănătatea dumneavoastră!

Recomandări generale suplimentare

În următoarele 3-4 zile este important să urmați o dietă corespunzatoare: mâncați alimente semi-lichide la temperatura camerei, evitați condimentele și alimentele picante.

În prima săptămâna după operație, evitați să vă suflați nasul; folosiți picaturi nazale decongestionante. De asemenea, dacă stranutați sau tușiți nu vă acoperiți nasul și gura pentru a nu crea presiune în interiorul sinusului.

În perioada de recuperare, este foarte important să respectați următoarele recomandări:
– Evitați activitatea fizică intensă.
– Dormiți pe o pernă înaltă și nu dormiți pe partea operată.
– Evitați sarcina masticatorie pe zona operată.
– Beți suficientă apă.
– Nu consumați alcool.
– Limitați consumul de cafea și ceai tare.

Când trebuie să contactați un medic?

Semnele de avertizare care necesită asistență medicală imediată includ:

– Rată mare de răspândire a umfăturii la țesuturile faciale sănătoase din apropiere.
– Densitatea crescută țesuturilor edematoase.
– Nicio îmbunătățire după 3-4 zile de la operație.
– O creștere a temperaturii corpului peste indicatorii subfebrili.
– Durere severă care nu poate fi ameliorată cu medicamente antialgice.
– Secreții patologice din rană, sub formă de icor, sânge sau puroi.
– Prezența unui miros neplăcut.
– Afectarea masticației și vorbirii, dezvoltată pe fondul umflării țesuturilor moi.

Cât durează edemul facial după intervenția de sinus lift?

Umflătura de diferite grade este considerată normală în primele trei zile de la operație, apoi ar trebui să dispară treptat și, în a șaptea zi, să dispară aproape complet.

Îmi pot încălzi obrazul dacă este umflat?

O temperatură ridicată aplicată pe zona operată poate provoca complicații nedorite, precum creșterea umflăturii și/sau sângerare de la nivelul plăgii. De aceea trebuie evitate inclusiv băile fierbinți.

Dacă sinus lift-ul provoacă umflături, se poate renunța la această operație?

Pentru a evita intervenția de sinus lift, în unele cazuri, pot fi instalate implanturi scurte sau subțiri. În lipsa completă a dinților se folosește protocolul All-on-4 sau All-on-6, care permite plasarea implanturilor laterale într-un anumit unghi, ocolind sinusurile maxilare.

Totuși, ridicarea sinusurilor este indispensabilă dacă este diagnosticată o deficiență osoasă critică. În acest caz, cea mai corectă, fiziologică si bună modalitate este efectuarea unui sinus lift.