Programare Online

Terapie dentară

TERAPIE DENTARĂ

Caria dentară este una dintre cele mai frecvente boli ale cavității bucale. Aceasta deteriorează smalțul dinților, apoi dacă nu este tratată, se extinde la dentină. Primul semn al cariei este o pată albă. Daca este ignorată, aceasta se dezvoltă, crește în dimensiuni, rezultând o cavitate.

Cand cariile dentare distrug smaltul si afecteaza dentina, pot ajunge la pulpa dentara, infectand nervul. In acest caz, cavitatea va comunica prin canalele radiculare direct cu structurile osoase care inconjoara dintele, iar raspandirea infectiei va atrage o serie de complicatii, cum ar fi moarte nervului, patrunderea microorganismelor patogene din radacina la tesuturile care inconjoara radacina dintelui, inflamatia si distrugerea tesutului osos, care duce ulterior la pierderea dintelui.

In functie de marimea lor, cariile pot fi: superficiale, medii sau profunde.

Care sunt semnele aparitiei cariei dentare?

Primul semn al aparitiei cariei dentare este schimbarea culorii smaltului  sau a texturii acestuia. Acestea sunt semnele clare ale debutului bolii.O reactie dureroasa, in special la dulce, rece si fierbinte, sau dureri spontane pot fi de asemenea rezultatul cariilor dentare. Respiratia urat mirositoare este un alt simptom care insoteste caria dentara.

Cauzele aparitiei cariei

Principala cauza a aparitiei cariilor sunt bacteriile, care produc acizi ce distrug fluorul si calciul din dinti.
Un rol important in dezvoltarea procesului carios il joaca o combinatie dintre urmatorii factori:

• prezenta placii dentare si timpul petrecut de aceasta pe suprafata dintelui; placa dentara este formata din resturi alimentare, particule din saliva si bacterii. Apare daca o persoana nu acorda suficienta atentie igienei orale. Placa este o structura organizata care se maturizeaza in 24 de ore, de aceea este atat de important sa curatati suprafata dintilor de 2 ori pe zi.
  • consumul frecvent a alimentelor bogate in carbohidrati
  • calitatea structurii smaltului
  • calitatea igienei orale
  • secretia insuficienta de saliva poate contribui la dezvoltarea cariilor. Cert este faptul ca substantele minerale din saliva sunt capabile sa neutralizeze partial acizii produsi de bacterii. Atunci cand saliva se formeaza in cantitati mai mici, acizii distrug mai usor si mai rapid dintii. De asemenea, saliva indeparteaza partial placa. Xerostomia poate fi consecinta diabetului zaharat, a hipertensiunii arteriale si a tulburarilor de respiratie.
  • consumul de dulciuri; iar adevarata problema nu este cantitatea de glucoza consumata, ci timpul de contact al acesteia cu dintii.
  • o tulburare a sistemului imunitar. Cauza poate fi stresul. Acesta din urma este capabil sa incetineasca procesele de mineralizare in cavitatea bucala.

Daca se constata semne ale aparitiei cariilor, alimentatia trebuie ajustata, trebuie acordata o atentie sporita igienei orale si este nevoie de utilizatea unei paste de dinti cu un continut ridicat de calciu si fluor.
Este obligatoriu sa consultati medicul dentist. Doar tratamentul in timp util al cariilor va ajuta la pastrarea dintelui.

Tratamentul cariilor dentare

In cazul in care o carie este la stadiul de pata, o simpla fluorizare a dintilor poate fi de ajuns. In cazul in care aceasta carie este intr-un stadiu mai avansat este necesara indepartarea partii afectate a dintelui si restabilirea formei naturale a dintelui prin umplerea cu materiale compozite.

Cariile profunde sunt tratate, de regula, in doua vizite. Mai intai se „curata” dintele de carie, iar apoi se pune un strat medicamentos pe fundul cavitatii peste care se aseaza o obturatie provizorie, si se urmareste evolutia dintelui pentru o perioada. Daca in decursul acestei perioade apare durere dentara ce nu cedeaza este necesara efectuarea unui tratament de canal (endodontic). Daca nu sunt semne de durere atunci obturatia provizorie va fi inlocuita cu una definitiva.

Eficacitatea tratamentului depinde de calitatea materialelor utilizate si a echipamentelor, de calificarile medicului si de caracteristicile individuale ale organismului.

Tratamentul cariilor dentare la microscop

Tratamentul cariilor nu este o procedura complicata, dar cu o abordare standard exista riscul complicatiilor. Daca ramane o cantitate mica de tesut infectat, atunci caria se poate dezvolta sub obturatie.
Utilizarea microscopului elimina posibilitatea erorii. Cu ajutorul microscopului medicul se poate examina in detaliu dintele si se poate diagnostica boala intr-un stadiu incipient. Tratamentul la microscop ofera rezultate excelente.

Avantajele tratamentului la microscop:

• durata de viata a obturatiei este mai mare; materialul compozit este aplicat foarte bine, fara a exista goluri
  • calitatea tratamentului este mai buna
  • tratament conservativ; medicul elimina doar tesutul afectat, cele sanatoase ramanand intacte – prepararea cavitatii este minima
  • se pot diagnostica cariile in stadiile incipiente

De ce este nevoie efectuarea igienei orale profesionale?

Periajul zilnic nu ajuta intotdeauna la protejarea completa a dintilor si la mentinerea sanatatii acestora.

Nu toata placa este indepartata cu periuta de dinti. Daca placa nu este indepartata bine, se intareste si se formeaza tartrul. Tartrul este o nisa ideala pentru acumularea de bacterii care provovoaca carii dentare, boli ale mucoasei bucale sau ale parodontiului. Acumularea de tartru este vizibila cu ochiul liber. Pigmentii din alimente si bauturi se lipesc de placa si tartru, astfel dintii se pateaza  si poate aparea si respiratia urat mirositoare.

Igiena orala deficitara creeaza un mediu favorabil pentru dezvoltarea infectiilor. In ultimele decenii, studiile clinice au confirmat faptul ca boala gingivala (parodontala) poate fi cauza diabetului si a bolilor cardiovasculare.