Programează-te

Terapie dentară

Terapia dentară

Caria dentară este una dintre cele mai frecvente boli ale cavității bucale. Aceasta deteriorează smalțul dinților, apoi dacă nu este tratată, se extinde la dentină. Primul semn al cariei este o pată albă. Daca este ignorată, aceasta se dezvoltă, crește în dimensiuni, rezultând o cavitate.

Când cariile dentare distrug smalțul și afectează dentina, pot ajunge la pulpa dentară, infectând nervul. În acest caz, cavitatea va comunica prin canalele radiculare direct cu structurile osoase care înconjoară dintele, iar răspândirea infecției va atrage o serie de complicații, cum ar fi moartea nervului, pătrunderea microorganismelor patogene din rădăcină la țesuturile care înconjoară rădăcina dintelui, inflamația și distrugerea țesutului osos, care duce ulterior la pierderea dintelui.

În funcție de mărimea lor, cariile pot fi: superficiale, medii sau profunde.

Care sunt semnele apariției cariei dentare?

Primul semn al apariției cariei dentare este schimbarea culorii smalțului  sau a texturii acestuia.

Acestea sunt semnele clare ale debutului bolii. O reacție dureroasă, în special la dulce, rece și fierbinte, sau dureri spontane pot fi de asemenea rezultatul cariilor dentare. Respirația urât mirositoare este un alt simptom care însoțește caria dentară.

Cauzele apariției cariei

Principala cauză a apariției cariilor sunt bacteriile, care produc acizi ce distrug fluorul și calciul din dinți.
Un rol important în dezvoltarea procesului carios îl joacă o combinație dintre următorii factori:

• prezența plăcii dentare și timpul petrecut de aceasta pe suprafața dintelui; placa dentară este formată din resturi alimentare, particule din salivă și bacterii. Apare dacă o persoană nu acordă suficientă atenție igienei orale. Placa este o structură organizată care se maturizează în 24 de ore, de aceea este atât de important să curățați suprafețele dinților de 2 ori pe zi.
  • consumul frecvent al alimentelor bogate în carbohidrați
  • calitatea structurii smalțului
  • calitatea igienei orale
  • secreția insuficientă de salivă (xerostomia) poate contribui la dezvoltarea cariilor. Cert este faptul că substanțele minerale din salivă sunt capabile să neutralizeze parțial acizii produși de bacterii. Atunci când saliva se formează în cantități mai mici, acizii distrug mai ușor și mai rapid dinții. De asemenea, saliva îndepărtează parțial placa. Xerostomia poate fi consecința diabetului zaharat, a hipertensiunii arteriale și a tulburărilor de respirație.
  • consumul de dulciuri; adevărata problemă nu este cantitatea de glucoză consumată, ci timpul de contact al acesteia cu dinții.
  • o tulburare a sistemului imunitar. Cauza poate fi stresul. Acesta din urmă este capabil să încetinească procesele de mineralizare în cavitatea bucală.

Dacă se constată semne ale apariției cariilor, alimentația trebuie ajustată, trebuie acordată o atenție sporită igienei orale și este nevoie de utilizarea unei paste de dinți cu un conținut ridicat de calciu și fluor.
Este obligatoriu să consultați medicul dentist. Doar tratamentul în timp util ajută la salvarea dintelui.

Tratamentul cariilor dentare

În cazul în care o carie este la stadiul de pată, o simplă fluorizare a dinților poate fi de ajuns. În cazul în care caria este într-un stadiu mai avansat este necesară îndepărtarea părții afectate a dintelui și restabilirea formei naturale a dintelui prin umplerea cu materiale compozite.

Cariile profunde sunt tratate, de regulă, în două vizite. Mai întâi se „curăță” dintele de carie, iar apoi se pune un strat medicamentos pe fundul cavității peste care se așează o obturație provizorie, și se urmărește evoluția dintelui pentru o perioadă. Dacă în decursul acestei perioade apare durere dentară ce nu cedează este necesară efectuarea unui tratament de canal (endodontic). Dacă nu sunt semne de durere atunci obturația provizorie va fi înlocuită cu una definitivă.

Eficacitatea tratamentului depinde de calitatea materialelor utilizate și a echipamentelor, de calificările medicului și de caracteristicile individuale ale organismului.

Tratament boala parodontala

Tratamentul cariilor dentare la microscop

Tratamentul cariilor nu este o procedură complicată, dar cu o abordare standard exista riscul complicațiilor. Dacă rămâne o cantitate mică de țesut infectat, atunci caria se poate dezvolta sub obturație.
Utilizarea microscopului elimină posibilitatea erorii. Cu ajutorul microscopului medicul poate examina în detaliu dintele și poate diagnostica caria într-un stadiu incipient. Tratamentul la microscop oferă rezultate excelente.

Avantajele tratamentului la microscop:

• durata de viață a obturației este mai mare; materialul compozit este aplicat foarte bine, fără a exista goluri
  • calitatea tratamentului este mai bună
  • tratament conservativ; medicul elimină doar țesutul afectat – prepararea cavității este minimă
  • se pot diagnostica cariile în stadiile incipiente