Retratamentul de canal sau retratamentul endodontic este un tratament endodontic repetat indicat în cazul dezvoltării unui proces inflamator.

Când este necesar retratamentul endodontic?

Retratamentul endodontic este necesar atunci când se dezvoltă un proces inflamator la un dinte deja tratat pe canal. Infecția se extinde dincolo de rădăcină prin foramenul apical. Astfel apare o parodontită apicală, un granulom sau un chist care distrug țesutul osos din jurul rădăcinii.

Scopul retratamentului endodontic este de a elimina infecția din canalele dentare și de a preveni răspândirea inflamației în țesuturile parodontale.

Principalele cauze ale apariției sau reapariției unei infecții radiculare, care indică retratamentul endodontic, includ:

– Nerespectare tehnicii de prelucrare a canalelor radiculare, măsurarea incorectă a lungimii de lucru – se formează goluri în obturația de canal în care bacteriile se înmulțesc liber.
– Canalele nu sunt închise etanș, astfel o infecție poate pătrunde cu ușurință în ele.
– Ruperea și blocarea în canal a unor fragmente de instrumente dentare în timpul preparării canalelor – dacă fragmentul este imposibil de extras și/sau nu poate fi depășit cu materialul de obturație, poate provoca un proces inflamator.
– Neobturarea tuturor canalelor radiculare – nu sunt puține cazurile în care numarul de canale depășește numarul de rădăcini; dacă nu sunt localizate și tratate toate canalele existente, canalele neobturate duc în timp la apariția infecțiilor.
– Apariția unei carii secundare – bacteriile din cariile ce se dezvoltă sub obturațiile vechi pot infiltra obturațiile de canal provocând infecții secundare.
– Fracturile coronare – fracturile netratate pot fi porți de intrare a bacteriilor către canalele radiculare.

Etapele tratamentului

Pentru a corecta greșelile terapiei anterioare, se efectuează desigilarea, curățarea temeinică a canalelor, eliminarea inflamației, obturarea etanșă și uniformă a întregii lungimi a canalului.

Etapele retratamentului sunt:

1. Diagnostic. Diagnosticul se face pe baza radiografiei dentare.
2. Anestezie locală.
3. Izolarea dintelui. Utilizarea unei folii de cauciuc (digă) este obligatorie pentru a proteja zona de lucru împotriva pătrunderii salivei în canalele tratate.
4. Prepararea canalelor. Îndepărtarea materialului vechi, curățarea mecanică cu măsurarea lungimii cu ajutorul apex-locatorului, tratament medicamentos.
5. Obturarea canalelor. Utilizarea tehnologiei 3D pentru umplerea ermetică a canalelor cu gutapercă.
6. Refacerea formei dintelui. Restaurarea coroanei dentare cu materiale de obturație sau cu o coroană protetică.

Numărul de ședințe depinde de prezența infecției sub rădăcina dintelui și de mărimea acesteia:

– Dacă inflamația este nesemnificativă – tratamentul se face într-o singură vizită conform protocolului standard cu etapele enumerate.
– Dacă dimensiunea chistului este mai mare de 5 mm, vor fi necesare încă 1-2 vizite pentru o etapă suplimentară de tratament medicamentos. După tratamentul canalelor, se pune un preparat medicamentos pe bază de hidroxid de calciu timp de 1-3 săptămâni și o obturație temporară. După controlul radiologic, canalele sunt sigilate ermetic și forma dintelui este restabilită.

În ce cazuri nu se efectuează retratamentul de canal?

Există o serie de situații care, cu toată dorința și diligența medicului, complică tratamentul și îl fac ineficient:
– fractura dentară verticală
– distrugerea severă a coroanei anatomice cu imposibilitatea recuperării
mobilitatea dinților din cauza inflamației parodontale

În astfel de cazuri, medicul nu poate prezice succesul tratamentului și nu poate garanta rezultate pe termen lung. O decizie rațională ar fi să nu cheltuiți bani pentru tratament fără garanție, să efectuați o extracție atentă și să alegeți un implant dentar.

Cum știu dacă retratamentul a avut succes?

După tratamentul endodontic repetat, se recomandă efectuarea unei radiografii după 6 și 12 luni. Dacă pe imaginile de control dimensiunea inflamației scade, canalele rămân neschimbate, tratamentul poate fi considerat de succes.

Este necesară retratarea canalelor înainte de tratamentul protetic?

Depinde de starea dintelui, care poate fi determinată numai după diagnostic. Obturațiile incomplete ale canalelor, resorbția vechiului material de obturație provoacă apariția golurilor, ca urmare – formarea inflamației, granuloamelor și chisturilor la rădăcina dintelui. Chiar dacă sunt prezente astfel de patologii, pacientul nu simte neapărat durere și disconfort.

Dacă tratamentul protetic se face fără diagnosticul rădăcinilor dintelui și ratați o posibilă infecție, procesul de sub coroană se va agrava cu siguranță. Prin urmare, în cazul restaurării protetice a dinților devitali, diagnosticul endodontic trebuie neapărat efectuat, iar dacă problemele sunt identificate, se retratează dintele în cauză.

Pentru dinții vitali, cu pulpa conservată și neinflamată, îndepărtarea nervilor și tratamentul de canal în stomatologia modernă nu sunt necesare în majoritatea cazurilor, cu condiția să existe un volum suficient de țesut dur. Structurile protetice ușoare din ceramică și dioxid de zirconiu permit efectuarea coroanelor cu o șlefuire minimă și conservarea nervilor.