Programare Online

Parodontologie

Boala parodontală este un termen general dat unei infecții sau inflamații a țesuturilor care înconjoară dinții, a parodonțiului.

Ce este parodonțiul? Dinții sunt menținuți în poziție de către gingie, os și ligamentul care leagă dinții de os și care acționează ca un amortizor. Aceste trei țesuturi (gingie, os și ligament) formează împreună parodonțiul.

Există două stadii ale bolii parodontale – gingivita și parodontita.

Acumularea de placă dentară și tartru poate duce la inflamarea gingiilor, care reprezintă forma usoară a bolii parodontale – gingivita. Forma mai severă, parodontita, poate duce la căderea dinților. O igienă orală bună poate preveni apariția bolii parodontale și poate trata formele incipiente ale bolii. În cazul parodontitei este necesar tratamentul de specialitate.

Deoarece, boala parodontală are o evoluție lentă și lipsită de durere, multe persoane nu solicită ajutor de specialitate. Multe cazuri rămân astfel nediagnosticate până când simptome, precum retracția gingivală avansată și mobilitatea dentară, devin evidente.

Chiar dacă boala parodontală a ajuns în stadii avansate, uneori dinții pot fi salvați. Un dinte mobil nu este egal cu un dinte lipsă. Vasta experiență a medicilor noștri specialiști, alături de tehnicile moderne și inovatoare prezente în clinica noastră permit păstrarea dinților afectați chiar și atunci când credeți că nu mai există șanse.

Care sunt cauzele bolii parodontale?

Placa bacteriană este considerată în prezent singura sau principala cauză de apariție a bolii parodontale, deși există o mare varietate de factori favorizanți sau de risc ce contribuie la dezvoltarea parodontozei.

Placa bacteriană este un depozit moale care se formează pe suprafața dinților. Este formată din mai multe tipuri de bacterii, substanțe lipicioase secretate de bacterii, resturi alimentare și salivă. Bacteriile se hrănesc cu carbohidrații și zaharurile din alimente, eliberând substanțe acide.

În timp, acidul degradează suprafața dinților ducând la apariția cariior și irită gingiile provocând inflamație gingivală. În cazurile avansate determină retracția gingiilor de pe dinți și distrucția osului.

Toată lumea are milioane de bacterii în gură. În câteva minute de la periajul dinților, placa începe să se depună pe suprafețele dinților.

În mai puțin de 24 de ore, stratul de placă bacteriană care se formează va fi de obicei suficient de gros pentru a fi vizibil. De aceea, se recomandă periajul de două ori pe zi, dimineața și seara. În așa fel se elimină depunerile de placă înainte ca acestea să crească în volum și să afecteze dinții și gingia.

Tartrul se formează din placa bacteriană care a absorbit calciu și alte minerale din salivă. Aceste minerale sunt destinate să întărească suprafețele dinților, dar atunci când se cristalizează în placă, o trasformă într-o substanță dură – tartru.

Depozitele timpurii de tartru sunt la fel de dure precum creta și sunt de culoare galbenă, dar în timp devin mai întunecate și din ce în ce mai dure.

În general, tartrul poate fi îndepărtat doar de către un medic stomatolog.

Tratamentul afecțiunilor parodontale

În cazul gingivitei, tratamentul este foarte simplu. Îmbunătățirea igienei orale și vizitarea medicului dentist în vederea unei igienizări profesionale sunt suficiente. În plus, medicul vă poate recomanda să utilizați o apă de gură antiseptică cu clorhexidină. Aceasta ajută la eliminarea bacteriilor din gură.

Scopul tratării parodontitei este eliminarea bacteriilor din pungile parodontale și îmbunătățirea igienei orale a pacientului.

Un diagnostic și un plan de tratament se face după o anamneză și un examen complet, iar examenul radiologic este obligatoriu.

Tratamentul standard implică măsurarea adâncimii fiecărei pungi parodontale, folosind o sondă parodontală, pentru a identifica care sunt mai adânci de 3 mm. Toate pungile adânci sunt curățate cu atenție de către medic pentru a îndepărta placa bacteriană și depozitele de tartru.

Curățarea eficientă a pungilor poate fi un proces dureros, astfel încât, de obicei, este nevoie efectuarea unei anestezii locale pentru a face tratamentul cât mai confortabil.

După curățare, gingia se va reface și se va alipi de dinte și astfel se va reduce dimensiunea pungilor. Din cauza efectelor bolii asupra țesuturilor parodontale (ex. resorbția osoasă), nu este posibilă tratarea completă a pungilor parodontale. De aceea, dacă nu este menținută o igienă orală corespunzătoare, atunci placa bacteriană și tartrul se vor acumula rapid din nou în pungi și vor distruge și mai mult țesut în timp. Acesta este motivul pentru care este important ca persoanele cu parodontită să aibă vizite regulate la medicul stomatolog. Schemele de tratament pot necesita mai multe ședințe de măsurare a pungilor și curățare, la fiecare trei, patru sau șase luni, în funcție de gravitatea și stabilitatea fiecărui caz.

IMPORTANT! Tratamentul bolii parodontale poate fi eficient numai dacă sunt respectate recomandările medicului și o igienă orală completă.

Clinica Omnia Dental vă pune la dispoziție o serie de proceduri și tehnici de ultimă generație care refac sănătatea gingiei și atașarea sa de dinte, reduc mobilitatea dentară și măresc considerabil durata de viață a dinților.

Etapele noastre de tratament

Detartraj și chiuretaj radicular. La Omnia Dental detartrajul este efectuat fără grabă și cu minuțiozitate. Fiecare dinte este apoi verificat cu dispozitive speciale pentru a ne asigura de eliminarea totală a tartrului. De asemenea, este curățată și fața internă a gingiei, adică fața care privește spre dinte și care este întotdeauna contaminată cu bacteriile din pungile parodontale.

Air-flow. Procedura de air-flow utilizează un dispozitiv ce curăță și lustruiește suprafețele dentare cu ajutorul unei combinații de apă, aer comprimat și particule fine de pudră. Jetul puternic cu presiune controlată de apă, aer și pudră finisează suprafețele dentare, îndepărtând placa bacteriană, colorațiile de diverse origini.
Atenție însă, procedura air-flow clasică nu se recomandă pentru spațiile subgingivale, acolo unde adesea rămân mici depozite chiar și în urma unui detartraj riguros.
Pentru a pătrunde adânc în pungile parodontale, se utilizeaza aparate de air-flow special adaptate ce pot intra între gingie și dinte fără a provoca traume mecanice, precum și pudre speciale mult mai fine ce îndepărtrează resturile fără a răni țesuturile subgingivale.

Astfel, procedura de air-flow poate cuprinde 2 etape:

• air-flow supragingival – îndepărtează depozitele și colorațiile de deasupra gingiilor; indicat în absența pungilor sau în cazul pungilor parodontale de dimensiuni mici.
  • air-flow subgingival – se face doar cu ajutorul aparatelor special adaptate în acest scop; indicat pacienților cu pungi de dimensiuni medii și/sau mari; îmbunătățește substanțial gradul de îndepărtare a depozitelor subgingivale.

Laserterapia. Contrar informațiilor regăsite în prezent pe internet, laserul NU înlocuiește ci completează detartrajul. Tratamentul cu laser este nedureros și are rolul de a curăța și steriliza pungile parodontale, și nu de a îndepărta tartrul dentar. Lumina laser poate ajunge până în fundul pungilor fără să mai fie nevoie să se îndepărteze chirurgical gingia. Procedura trebuie realizată de un medic calificat, altfel există riscul de a leza gingia.

T-SCAN – reglarea computerizată a ocluziei. Un procent foarte ridicat din cazurile de parodontoză cu retracție gingivală, distrucție osoasă și mobilitate dentară se datorează în realitate unei „mușcături dezechilibrate”. Forțele de masticație sunt distribuite haotic, fapt tradus prin suprasolicitarea anumitor dinți și nefolosirea altora. În timp, aceste dezechilibre ocluzale contribuie semnificativ la dezvoltarea bolii parodontale sau la menținerea și favorizarea unei parodontoze deja existente. „Mușcătura dezechilibrată” se poate datora unor plombe sau lucrări protetice înalte, pierderii unor dinți și migrării altora, sau unor malpoziții dentare înnăscute. Singura metodă obiectivă de a identifica unde se dezvoltă forțe în exces este prin înregistrarea computerizată a mușcăturii. Numai după descoperirea zonelor de dezechilibru se pot lua măsuri pentru a asigura o ocluzie cu adevărat funcțională.

PLASMODENT. Este o metodă inovatoare de tratament ce stimulează refacerea țesutului parodontal, stopează sângerările gingivale, reduce inflamația gingiilor și scade mobilitatea dentară. De asemenea, grăbește timpul de vindecare după plasarea grefelor de gingie, de os sau implantelor dentare și stimulează integrarea acestora.