Gingivectomia este o procedură ce constă în îndepărtarea gingiei inflamate sau crescute în exces. Este utilizată ca ultimă soluție în terapia complexă a gingivitei și parodontitei, precum și în tratamentul hiperplaziei gingivale.

Gingivectomia asigură o scădere a volumului pungilor gingivale prin îndepărtarea zonelor afectate ale gingiei și formarea unui contur gingival estetic.

În combinație cu alte metode de tratament al bolii parodontale, vă permite să opriți focarul infecției și să eliminați inflamația. După efectuarea gingivectomiei, gingiile se vor regenera în mod natural și se vor adapta la noua situație.

Indicatii pentru intervenția chirurgicală

Gingivectomia este necesară în următoarele situații:

– Tratamentul terapeutic al gingivitei, parodontitei, fibromatozei gingivale a fost ineficient. Înainte de a recomanda intervenția, medicul elaborează de obicei un regim de terapie medicamentoasă. Sunt prescrise medicamente antiinflamatoare. Dacă problema persistă, pacientului i se recomandă gingivectomia.
– Dorința pacientului de a corecta aspectul zâmbetului, de a-l face mai atractiv.
– Riscul de a dezvolta parodontită.
– Gingivită recurentă.

Cauzele creșterii excesive a gingiilor

Gingia este concepută pentru a proteja rădăcina dintelui și osul alveolar de agresiunile mecanice, termice și microbiene. Adâncimea șanțului gingival în mod normal este egală cu 1-3 milimetri. Dacă această valoare este depășită, atunci se poate efectua gingivectomia.

Creșterea în exces a gingiilor poate apărea din mai multe motive:

– Reacția de protecție a organismului prin formarea de pungi parodontale. În cele mai multe cazuri, volumul gingival crește dacă se formează tartru pe dinți ca urmare a igienei precare. Astfel, organismul încearcă să lupte împotriva infecției. Este important să înțelegeți că, odată cu igiena orală slabă sau absența acesteia, placa se acumulează pe dinți. Se întărește sub influența salivei și se transformă în tartru. Pentru a opri acumularea acesteia, gingia începe să crească și acoperă o parte a dintelui. În cele din urmă, excesul gingival se inflamează.

Predispoziție genetică.

Tulburări de ocluzie.

Anumite medicamente.

Prezența bolilor cronice (tulburări metabolice, diabet zaharat, boli ale sistemului cardiovascular etc.).

La purtătorii de aparate ortodontice.

Formarea pungilor parodontale

Lipsa igienei orale, lucrările protetice executate necorespunzător sau tratamentul dentar incorect provoacă adesea afectarea ligamentelor parodontale și pătrunderea microflorei patogene adânc în parodonțiu. Ca urmare, se formează pungile parodontale, în care se acumulează resturile alimentare și se așează placa.

Patologia se manifestă prin sângerare, durere și umflare a gingiilor. Gingivectomia în acest caz este prescrisă în situații avansate, când alte metode de tratament (igiena profesională, chiuretaj, terapie antiinflamatoare medicamentoasă) nu au dat un rezultat pozitiv.

În timpul procedurii, țesuturile afectate sunt îndepărtate pentru a reduce pungile parodontale și pentru a preveni răspândirea procesului infecțios la structurile osoase.

Hiperplazia gingivală

Creșterea patologică a gingiilor sau hiperplazia are loc din diverse motive: pe fondul dezechilibrului hormonal, leziuni cronice sau inflamații. Se caracterizează printr-o creștere a volumului gingiilor, ridicarea marginii gingivale pe suprafața dinților, umplând spațiile interdentare cu țesut gingival.

Gingivectomia este prescrisă în caz de eșec al tratamentului conservator care vizează eliminarea cauzelor bolii. Astfel, intervenția vă permite să îndepărtați excesul de țesut și să restabiliți estetica unui zâmbet.

Cum se desfășoară procedura?

Intervenția se desfășoară în mai multe etape:

– Igienă orală profesională. Medicul îndepărtează placa bacteriană și tartrul manual sau folosind un aparat cu ultrasunete.
– Anestezie. De obicei se folosește anestezia locală.
– Măsurarea adâncimii pungilor parodontale cu un instrument special.
– Tăierea (ablația) gingiilor cu laserul sau clasic, cu bisturiul.
– Tratarea zonei de intervenție cu un preparat antiseptic.
– Aplicarea unui pansament steril (dacă este necesar).

Gingivectomia efectuată cu laserul

În majoritatea clinicilor stomatologice moderne, pentru tratarea țesuturilor parodontale se folosește laserul dentar. Laserul dentar prezintă o serie de avantaje:

– După tratamentul cu laser, rana se vindecă mai repede.
– La excizia gingiilor, este îndepărtată o cantitate minimă de țesut.
– Riscul de complicații după intervenție chirurgicală este minimizat.
– Sângerarea este minimă.
– Rana rămâne sterilă în timpul și după procedură.
– Nu există disconfort.
– Perioada de recuperare este scurtată.

Perioada de recuperare după gingivectomie

Durata vindecării depinde de volumul țesuturilor excizate. Cu cât imunitatea pacientului este mai puternică, cu atât rana se va vindeca mai repede. Viteza de recuperare depinde și de metoda de gingivectomie utilizată. Dacă s-a aplicat tehnica laser, atunci timpul de recuperare este redus. Pentru a ajuta organismul să-și revină după o intervenție, este necesar să urmați o serie de recomandări:
– După procedură, igiena trebuie efectuată într-un mod blând. Folosiți o periuță de dinți cu peri moi și pastă de dinți fără particule abrazive.
– În timpul igienei zilnice și după fiecare masă, folosiți o apă de gură.
– Excludeți din alimentație alimentele care irită gingia (solide, picante, sărate, acrișoare).
– Renunțați la obiceiurile vicioase. În această perioadă, trebuie să renunțați la fumat și la alcool.
– Este obligatoriu să luați medicamentele prescrise.

Toate sfaturile de mai sus vă vor ajuta să evitați complicațiile și să accelerați procesul de vindecare. După ce suprafața gingiei este complet restaurată, puteți reveni la stilul de viață obișnuit.

Contraindicații

Gingivectomia nu poate fi efectuată dacă procesul inflamator a provocat o pierdere substanțială a osului alveolar (care susține dinții).

La pacienții cu boli cronice care scad imunitatea sau afecteaza capacitatea de vindecare a rănilor, precum diabetul zaharat, ciroza hepatică, diverse boli de inimă etc., medicul decide individual, în funcție de starea pacientului, dacă gingivectomia poate fi aplicată. De obicei, acestor pacienți li se administrează un curs de antibiotice înainte și după operație.