Programează-te

Endodonție microscopică

Endodonția
microscopică

Tratamentul endodontic (cunoscut și sub denumirea de tratament de canal) este una dintre cele mai frecvente proceduri stomatologice ce constă în îndepărtarea conținutului canalelor radiculare, curățarea și sigilarea lor cu scopul de a salva dintele natural și de a restabili funcționalitatea acestuia.

Tratamentul de canal este recomandat atunci când țesutul pulpar din interiorul dintelui este infectat sau inflamat, sau atunci când nu există suficientă structură dentară atunci când reconstruim dintele.

Interiorul unui dinte este format din camera pulpară și canale radiculare ce conțin țesut viu cu nervi și vase de sânge. Pulpa dentară se poate infecta din cauza cariilor sau se poate inflama din cauza unui traumatism, unei plombe mai profunde, etc.

Din păcate, capacitatea de apărare a acestui țesut este foarte limitată iar organismul nu poate trata singur inflamația sau nu poate vindeca infecția. Astfel, singura soluție de a salva dintele rămâne tratamentul endodontic.

În timpul tratamentului de canal, țesutul din interiorul rădăcinii, precum și orice bacterii, sunt îndepărtate, iar interiorul rădăcinii este curățat și sigilat.

Acest tip de tratament necesită atât timp, cât și un medic experimentat și echipament performant.

Deoarece canalele radiculare ale unui dinte au o mulțime de ramuri mici, ele pot fi văzute doar la microscop. Microscopul dentar alături de celelate tehnici și echipamente moderne permit  prepararea și sigilarea optimă a canalelor radiculare și, prin urmare, cresc și rata de succes a tratamentului endodontic.

Microscopul dentar permite monitorizarea vizuală precisă pe durata întregului tratament. Pentru a trata ramificările fine ale canalelor,  o vizibilitate bună este esențială, deoarece acestea sunt imposibil de văzut cu ochiul liber. În cazul în care rămân reziduuri de țesut și bacterii, acestea ar putea duce la reapariția inflamației chiar și la ani după tratament.

Care sunt avantajele tratamentului de canal la microscop?

• Precizie îmbunătățită.
  • Acces mai ușor. Folosind microscopul, medicul poate accesa mai ușor zonele dificile. De asemenea, o vizibilitate mai bună previne eventuale complicații.
  • Identificarea tuturor canalelor. De multe ori, medicul poate rata cu ușurință un canal. Dacă acest lucru se întâmplă, durerea poate persista sau infecția poate continua să se răspândească în os. Folosind microscopul, stomatologul poate detecta orice canal greu accesibil.
  • Detectarea unor complicații. Utilizarea microscopului face posibilă, de asemenea, detectarea fisurilor sau fracturilor care pot provoca durere sau inflamație. Eventuale instrumente rămase anterior blocate în canal pot fi detectate și îndepărtate cu ușurință cu ajutorul microscopului.
  • Rata de succes crescută în cazul retratamentelor de canal
  • Riscul de fractură sau fisură a dinților este redus la minimum

Clinica Omnia Dental dispune de un microscop modern  marca LEICA.

Cum se realizează tratamentul de canal?

Mai întâi dintele este izolat de cavitatea bucală folosind o folie specială de cauciuc – diga dentară. În primul rând diga împiedică bacteriile din saliva să ajungă în interiorul dintelui tratat iar în al doilea rând previne pătrunderea diferitor substanțe medicamentoase în gura pacientului.

Apoi canalele sunt curățate cu instrumente fine și spălături dezinfectante. Cel mai important este curățarea și sigilarea canalelor pe toată lungimea lor. Lungimea canalelor este determinată foarte precis cu ajutorul apex-locatorului.

Uneori sunt necesare mai multe ședințe de tratament în care se introduc diverse medicamente pentru a elimina complet toate bacteriile.

La sfârșitul acestor proceduri clinica noastră folosește laserul dentar. Acesta folosește o ansă special concepută pentru sterilizarea canalelor radiculare.

După ce au fost curățate și dezinfectate, canalele sunt umplute cu guttapercha, un cauciuc natural biocompatibil. Acest lucru impiedică bacteriile să colonizeze și să infecteze din nou interiorul dintelui.

Întrebări frecvente despre tratamentul de canal

+Care este diferența dintre tratamentul la microscop al canalelor radiculare și tratamentul clasic al acestora?

Cu ajutorul unui microscop câmpul vizual se mărește de câteva zeci de ori. Prin urmare, putem examina cavitatea pulpei și alte structuri ale rădăcinilor dentare care nu pot fi văzute cu ochiul liber.

Fără microscop, tratamentul de canal este o procedură oarbă și există șansa de a rata canalele accesorii, fisurile rădăcinilor sau detrisurile din interiorul canalelor.

+Tratamentul de canal este dureros?

Tratamentele de canal nu provoacă durere, ele elimină durerea.

Majoritatea pacienților apelează la medic doar atunci când durerea de dinți este persistentă. Această durere provine adesea de la un tesut pulpar bolnav din interiorul dintelui. În timpul tratamentului de canal acest țesut bolnav este îndepărtat și, astfel, este îndepărtată cauza durerii.

+Este extracția dentară o alternativă de tratament mai bună?

Păstrarea dintelui natural este cu siguranță cea mai bună opțiune de tratament.

Nimic nu poate înlocui un dinte natural. Înlocuirea dinților pierduți folosind punți, proteze sau implanturi necesită, de obicei, mai mult timp și un cost financiar mult mai mare.

Tratamentul de canal este cel mai organic mod de a trata țesutul bolnav din interiorul dintelui. Realizate corect și bine, tratamentele de canal au o rată de succes foarte mare. Mulți dinți care au suferit un tratament endodontic rezistă o viață întreagă.

+La ce să ne așteptăm după tratamentul de canal?

Un dinte tratat pe canal poate fi puțin sensibil după tratament, în special la mușcătură. Acest disconfort poate dura de la câteva ore până la câteva zile.

+Care sunt șansele de reușită ale tratamentelor de canal?

Evident acest lucru depinde de fiecare persoană în parte, cum ar fi gradul de inflamare, anatomia dintelui sau igiena gurii.

Rezultatele multor studii de lungă durată au arătat că tratamentul endodontic modern, folosind metodele de mai sus, are o rată de succes de peste 90%.

+Dacă nu am dureri, înseamnă că dintele meu este sănătos?

În cazul formelor cronice de infecție, adesea nu există niciun disconfort. Aceste tipuri de infecție sunt descoperite radiologic, atunci când apare un halou negru în jurul vârfului rădăcinii. Lăsate netratate, aceste infecții progresează și se pot transforma în forme acute cu durere și umflatură.