Programare Online

Endodonție microscopică

ENDODONȚIE MICROSCOPICĂ

Tratamentul endodontic (cunoscut si sub denumirea de tratament de canal) este una dintre cele mai frecvente proceduri stomatologice ce consta in indepartarea continutului canalelor radiculare, curatarea si sigilarea lor cu scopul de a salva dintele natural si de a restabili functionalitatea acestuia.

Tratamentul de canal este recomandat atunci cand tesutul pulpar din interiorul dintelui este infectat sau inflamat, sau atunci cand nu exista suficienta structura dentara atunci cand reconstruim dintele.

Interiorul unui dinte este format din camera pulpara si canale radiculare ce contin tesut viu cu nervi si vase de sange. Pulpa dentara se poate infecta din cauza cariilor sau se poate inflama din cauza unui traumatism, unei plombe mai profunde, etc. Din pacate, capacitatea de aparare a acestui tesut este foarte limitata iar organismul nu poate trata singur inflamatia sau nu poate vindeca infectia. Astfel singura solutie de a salva dintele ramane tratamentul endodontic.

In timpul tratamentului de canal, tesutul din interiorul radacinii, precum si orice bacterii, sunt indepartate, iar interiorul radacinii este curatat si sigilat. Acest tip de tratament necesita atat timp, cat si un medic experimentat si echipament performant.

Deoarece canalele radiculare ale unui dinte au o multime de ramuri mici, ele pot fi vazute doar la microscop. Microscopul dentar alaturi de celelate tehnici si echipamente moderne permit  prepararea si sigilarea optima a canalelor radiculare si, prin urmare, cresc si rata de succes a tratamentului endodontic.

Microscopul dentar permite monitorizarea vizuala precisa pe durata intregului tratament. Pentru a trata ramificarile fine ale canalelor,  o vizibilitate buna este esentiala, deoarece cestea sunt imposibil de vazut cu ochiul liber. In cazul in care raman reziduuri de tesut si bacterii ar putea duce la reaparitia inflamatiei chiar si la ani dupa tratament.

Avantajele tratamentului de canal la microscop:

• Precizie imbunatatita.
  • Acces mai usor. Folosind microscopul medicul poate accesa mai usor zonele dificile. De asemenea, o vizibilitate mai buna previne eventuale complicatii.
  • Identificarea tuturor canalelor. De multe ori, medicul poate rata cu usurinta un canal. Daca acest lucru se intampla, durerea poate persista sau infectia poate continua sa se raspandeasca in os. Folosind microscopul, stomatologul poate detecta orice canal greu accesibil.
  • Detectarea unor complicatii. Utilizarea microscopului face posibila, de asemenea, detectarea fisurilor sau fracturilor care pot provoca durere sau inflamatie. Eventuale instrumente ramase anterior blocate in canal pot fi detectate si indepartate cu usurinta cu ajutorul microscopului.
  • Rata de succes crescuta in cazul retratamentelor de canal
  • Riscul de fractura sau fisura a dintilor este redus la minimum

Clinica Omnia Dental dispune de un microscop modern  marca LEICA.

Întrebări frecvente

• Care este diferenta dintre tratamentul la microscop al canalelor radiculare si tratamentul clasic al acestora?

Cu ajutorul unui microscop campul vizual se mareste de cateva zeci de ori. Prin urmare, putem examina cavitatea pulpei si alte structuri ale radacinilor dentare care nu pot fi vazute cu ochiu liber. Fara microscop, tratamentul de canal este o procedura oarba si exista sansa de a rata canalele accesorii, fisurile radacinilor sau detrisurile din interiorul canalelor.
  • Cum se realizează tratamentul de canal?

Mai întâi dintele este izolat de cavitatea bucală folosind o folie specială de cauciuc – diga dentară. În primul rând diga împiedică bacteriile din saliva să ajungă în interiorul dintelui tratat iar în al doilea rând previne pătrunderea diferitor substanțe medicamentoase în gura pacientului.

Apoi canalele sunt curățate cu instrumente fine și spălături dezinfectante. Cel mai important este curățarea și sigilarea canalelor pe toată lungimea lor. Lungimea canalelor este determinată foarte precis cu ajutorul apex-locatorului.

Uneori sunt necesare mai multe ședințe de tratament în care se introduc diverse medicamente pentru a elimina complet toate bacteriile.

La sfârșitul acestor proceduri clinica noastră folosește laserul dentar. Acesta folosește o ansă special concepută pentru sterilizarea canalelor radiculare.

După ce au fost curățate și dezinfectate, canalele sunt umplute cu guttapercha, un cauciuc natural biocompatibil. Acest lucru impiedică bacteriile să colonizeze și să infecteze din nou interiorul dintelui.

• Tratamentul de canal este dureros?

Tratamente de canal nu provoaca durere, ele elimina durerea.

Majoritatea pacientilor apeleaza la medic doar atunci cand durerea de dinti este persistenta. Aceasta durere provine adesea de la un tesut pulpar bolnav din interiorul dintelui. In timpul tratamentului de canal acest tesut bolnav este indepartat si, astfel, este indepartata cauza durerii.

• Este extractia dintelui o alternativa de tratament mai buna?

Pastrarea dintelui natural este cu siguranta cea mai buna optiune de tratament.

Nimic nu poate inlocui un dinte natural. Inlocuirea dintilor pierduti folosind punti, proteze sau implanturi necesita, de obicei, mai mult timp si un cost financiar mult mai mare.

Tratamentul de canal este cel mai organic mod de a trata tesutul bolnav din interiorul dintelui. Realizate corect si bine, tratamentele de canal au o rata de succes foarte mare. Multi dinti care au suferit un tratament endodontic rezista o viata intreaga.

• La ce sa ne ateptam dupa tratamentul de canal?

Nu este ceva neobisnuit ca un dinte tratat pe canal sa fie putin sensibil dupa tratament, in special la muscatura. Acest disconfort poate dura de la cateva ore pana la cateva zile.
  • Care sunt sansele de reusita ale tratamentelor de canal?

Evident acest lucru depinde de fiecare persoana in parte, cum ar fi gradul de inflamare, anatomia dintelui sau igiena gurii.

Rezultatele multor studii de lunga durata au aratat ca tratatemntul endodontic modern, folosind metodele de mai sus, are o rata de succes de peste 90%.

• Dacă nu am dureri, înseamnă că dintele meu este sănătos?

In cazul formelor cronice de infectie, adesea nu exista niciun disconfort. Aceste tipuri de infectie sunt descoperite radiologic, atunci cand apare un halou negru in jurul varfului radacinii. Lasate netratate, aceste infectii progreseaza si se pot transforma in forme acute cu durere si umflatura.