Vânătăile care apar pe față după intervenția de inserare a implanturilor dentare sunt unul dintre posibilele simptome post-operatorii. Apar la mulți pacienți și nu sunt considerate complicații.

De ce apar vânătăi pe obraz după operația de implant dentar?

Cauza apariției vânătăilor (echimoze) după plasarea implanturilor dentare o reprezintă hemoragia ulterioară rupturii vaselor de sânge și a capilarelor mici din zona operată. Apariția, precum și dimensiunea echimozelor, depind mult de caracteristicile individuale ale persoanei, în special de „rezistența” peretelui vascular.

De asemenea, și durata de viață a echimozelor variază: la unele persoane dispar în câteva zile, în timp ce la alte persoane acestea rămân vizibile până la 2-3 săptămâni, chiar dacă între timp își modifică culoarea.

Astfel, la unii pacienți după operație vânătăile pot lipsi cu desăvârșire, chiar dacă au fost inserate 6 implanturi odată. În același timp, la alți pacienți inserarea unui singur implant poate provoca o vânătaie extinsă pe întreg obrazul, întinzându-se chiar spre gât și claviculă.

Echimozele apar mai frecvent atunci când implanturile dentare se inserează la nivelul mandibulei.

Există și alți factori care influențează probabilitatea apariției echimozelor:
–   cazul clinic – numărul de implanturi inserate, zona de implantare, tipul protocolului de implantare;
–   experiența chirurgului;
–   tipul de anestezie.

Cât durează vânătăile după tratamentul cu implanturi dentare?

O vânătaie nu se formează imediat pe piele, ci apare în decurs de 2-4 zile. La început, zona are o nuanță albăstruie sau aproape de violet, care se explică prin oxidarea hemoglobinei din sângele care se revarsă sub piele.

Apoi se extinde treptat și atinge apogeul aproximativ în a 4-5-a zi. De regulă, chiar și echimozele extinse sunt aproape nedureroase și nu provoacă disconfort. Cu toate acestea, uneori arată destul de amenințător.

După 5-10 zile, vânătăile încep să se resoarbă: sângele coagulat se descompune treptat, iar fluxul de sânge în zona afectată crește. Nuanța albăstruie este mai întâi înlocuită cu verde, care se transformă ușor în galben din cauza modificărilor pigmenților din sânge în timpul descompunerii.

Cum să reduceți vânătăile după tratamentul cu implanturi dentare?

Pentru a preveni apariția vânătăilor sau a altor simptome post-operatorii este important să urmați recomandările pe care chirurgul vi le oferă după operație. Acesta vă va explica clar cum să vă îngrijiți cavitatea bucală, ce medicație să luați și ce proceduri să efectuați.

Cea mai eficientă măsură de prevenție atât a echimozelor, cât și a umflăturii și durerii sunt compresele reci. Acestea se pot aplica pe obraz imediat după intervenție tocmai pentru a diminua simptomele post-operatorii.

Compresele se pot aplica timp de aproximativ zece minute, la fiecare jumătate de oră până la o oră. Nu ar trebui să le țineți mult timp pentru a evita degerăturile.
Atenție însă, nu trebuie să aplicați niciodată gheața direct pe piele, ci învelită într-un prosop. De asemenea, puteți utiliza o sticlă cu apa rece din frigider, dar nu o sticlă înghețată.

Partea operată se va umfla mai puțin dacă vă culcați și dormiți pe o pernă înaltă, pe partea opusă celei operate. Acest lucru va promova fluxul sanguin și va împiedica stagnarea sângelui.

Ce trebuie să faceți dacă vânătăile nu dispar după operație?

Dacă echimozele persistă prea mult timp, mai întâi dispar, apoi cresc din nou, sau apar și se intensifică alte simptome, trebuie să anunțați medicul.

O sângerare moderată la 2-3 ore după operație este normală, dar dacă pierderea de sânge este abundentă și nu se oprește după mai mult de 3 ore, trebuie anunțat medicul. În mod normal, o cantitate mică de sânge se poate scurge din rană timp de până la o săptămână.

Alte motive pentru a vizita medicul sunt:
–   durere la nivelul maxilarului care nu cedează după administrarea de analgezice și crește în fiecare zi;
–   umflătură care continuă să crească mai mult de 3 zile și doare la atingere;
–   creșterea temperaturii până la 38° C și peste timp de 3 sau mai multe zile, însoțită de slăbiciune, pierderea poftei de mâncare;
–   dificultate în deschiderea gurii mai mult de o săptămână în combinație cu sângerare și durere;
–   hematoame extinse și dureroase;
–   amorțeală a maxilarului care nu dispare;

Astfel de manifestări sunt foarte rare în implantologie. În cele mai multe cazuri, nu există simptome semnificative; pacienții resimt în general o durere moderată, ușor de atenuat cu analgezice, umflătură limitată și vânătăi minore.