Extracția dentară este o intervenție chirurgicală ce lasă în locul dintelui extras o plagă deschisă. Rana formată suferă apoi un proces de vindecare, iar țesuturile acesteia se refac și umplu complet golurile. Acest proces durează până la 4 luni.

Rana deschisă rezultată imediat după extracția dintelui este expusă pătrunderii organismelor patogene. Dacă pacientul nu respectă recomandările date de medic după procedură, există șansa apariției unei infecții în alveolă.

Gingia se poate rupe sau marginile ei pot fi deteriorate. Dacă nu este nevoie de suturi, medicul va aplica o compresă pe zona extracției.

Gingia vindecată după extracția dentară se va reface doar după 7-8 zile. Înainte de asta, pot apărea diferite modificări, care nu ar trebui să te sperie.

Cât de repede se va vindeca rana depinde de:

– caracteristicile individuale ale corpului pacientului, prezența sau absența bolilor imune sau a altor boli care încetinesc procesul de vindecare;
– nerespectarea de către pacient a regulilor de igienă după operație (vom vorbi despre ele când vom descrie etapele vindecării);
– absența sau prezența infecției (supurația poate crește perioada de recuperare completă după procedură până la șase luni);
– cât de reușită a fost procedura, dacă au existat traume, incizii etc.;
– duritatea osului în zonă;
– cât de în spate este localizat dintele (vindecarea molarului de minte este mai lentă decât restul);
– forma sau dimensiunea rădăcinii dentare.

Etapele vindecării

Etapele vindecării alveolei dentare sunt următoarele:

– Imediat după extracția dintelui, se formează un cheag de sânge. În primele 24 de ore, nu trebuie să vă spălați pe dinți pentru afecta integritatea cheagului, acesta având rol de barieră de protecție. Culoarea roșietică a gingiei după extracția dintelui în prima zi este normală. Dacă roșeața nu dispare în a 3-a zi, trebuie să consultați medicul.

– Ziua 2 – A doua zi, trebuie să fie în continuare umplută cu un cheag de sânge. În următoarele 2-3 zile, periați ușor dinții, fără a atinge zona de extracție cu peria.
Cheagul de sânge nu trebuie îndepărtat! El este: barieră naturală împotriva infecțiilor; una dintre etapele începutului formării de noi țesuturi; o modalitate naturală de a preveni sângerările vasculare.

– Zile 3-6 – Cheagul devine mai dens. Pe suprafața sa pot apărea dungi albe de celule proteice. A început formarea unui nou epiteliu.
Este posibil să simțiți o durere ușoară în zona în care s-a efectuat procedura. După extracția dentară poate apărea un miros neplăcut. Acesta este un simptom normal, mirosul provenind de la cheagul de sânge în sine, precum și de la bacteriilor acumulate din cauza abstinenței forțate de la igienă în zonă.
În interiorul alveolei va apărea o masă galben-cenușie, în jurul căreia se vor observa țesuturi roz reînnoite. Nu este puroi, nu vă faceți griji!

– Zile 7-13 – O parte a cheagului de sânge este înlocuită cu granulații, și începe să se formeze un strat de celule epiteliale; începe și procesul refacere osoasă;

– Zile 14-18 – țesutul de granulație umple complet alveola, iar alveola în sine este complet acoperită cu un nou epiteliu. Pe pereții alveolei se formează activ celule osoase noi.

– 1-2 luni – are loc un proces activ de formare a țesutului osos;

2-3 luni – umplerea alveolei cu țesut osos; saturația țesuturilor cu calciu;

După 4 luni – se termină formarea osului, structura devine spongioasă. Gingia moale după extracția dentară va deveni tare, osul din interior se va maturiza și se va forma complet. Există o vindecare completă a țesuturilor. Se recomanda înlocuirea dintelui pierdut cu un implant dentar.

Există și cazuri în care alveola nu sângerează, fiind astfel imposibilă formarea unui cheag de sânge protector. Procesul de vindecare a alveolei are loc, în aceste cazuri, datorită pereților săi – ei sunt cei care contribuie la dezvoltarea țesutului de granulație.

Vindecarea după extracția unui dinte inflamat

Am descris procesul de vindecare a țesuturilor care durează până la 4 luni. Cu toate acestea, țesutul se regenerează atât de repede numai dacă nu a existat nicio traumă, inflamație sau infecție a dintelui și țesuturilor înconjurătoare. Dacă aceste procese au loc, regenerarea țesuturilor nu are loc atât de repede. De regulă, este împiedicată de formarea și cursul procesului inflamator, termenii cresc și etapele de vindecare arată astfel:

• epitelizarea și formarea țesutului de granulație au loc după 10-15 zile în loc de 3-5 zile;
  • formarea țesutului osos începe abia în a 15-a-16-a zi în loc de a 7-a-8-a.
  • închiderea alveolei de către epiteliu este de 2 ori mai lentă și se termină abia în a 30-a sau a 50-a zi;
  • numai timp de 2 luni, alveola este complet umplută cu celule osteoide, care devin apoi un os cu drepturi depline;

Procesul de formare a epiteliului și osului poate fi și mai lung dacă pereții alveolei și/sau țesutului gingival au fost grav deteriorați în timpul extracției dintelui.

Ce este placa albă ce apare după extracția dentară? O situație normală sau o complicație?

Începând cu a treia zi de la intervenție, pacienții pot observa ceva alb la locul dintelui extras. Aceasta este o placă fibrinoasă albă – fibre ale compusului proteic „fibrină”. Indică începutul epitelializării plăgii – formarea unei noi gingii. Fibrina este o proteină derivată din plasmă. Servește ca o barieră naturală împotriva bacteriilor dăunătoare.

Culoarea obișnuită a filmului de pe cheag este alb lăptos, albicios. Dar adesea pacienții notează alte nuanțe – gri, gălbui. Aceasta este în limitele normale. De asemenea, poate apărea o formațiune albă pe gingia însăși. Acest lucru este posibil dacă suprafața țesuturilor moi a fost grav rănită în momentul extracției dintelui.

O tendință pozitivă de vindecare este evidențiată de:

• gingia din vecinătatea alveolei este roz pal;
  • lipsa scurgerii purulente la apăsarea pe gingie;
  • durere moderată și care dispare treptat.

Placa fibrinoasă poate fi diferită în aspect și consistență. Uneori seamănă cu fibre moi, alteori arată ca o formațiune dură. Toate sunt situații normale.

Complicații. Când trebuie să ne adresăm medicului?

Recomandările medicului stomatolog vizează refacerea rapidă a țesuturilor maxilarului după extracția dentară. Dar vindecarea nu decurge întotdeauna așa cum a fost planificat. Uneori, pacienții îndepărtează în mod deliberat sau accidental cheagul de sânge din alveolă, alterând astfel secvența de regenerare.

Consecințe:

• rană deschisă – o creștere a probabilității de inflamare a alveolei, deoarece microflora patogenă intră în sistemul circulator;
  • sensibilitate crescută, senzații de durere crescute – fibrele nervoase dintr-o alveolă neprotejată reacționează brusc la orice stimul;
  • sângerări repetate – uneori chiar mai severe decât imediat după extracția dentară;
  • vindecare îndelungată – secvența reparării țesuturilor este întreruptă, ceea ce încetinește toate procesele;
  • complicații – dezvoltarea alveolitei.

Există însă situații care necesită o programare de urgență la medicul stomatolog. Următorii factori indică procese patologice și inflamația alveolei:

• durere crescută la 3-4 zile după extracția dentară;
  • durere intensă pulsatorie;
  • supurație din alveola dintelui extras;
  • inflamația gingiilor lângă rană;
  • edem crescut, disproporții vizibile ale feței;
  • temperatura peste 38,5 grade;
  • miros putred din alveolă și din gură;
  • reacție la pătrunderea apei reci sau calde.

Oricare dintre semne indică faptul că alveola nu se vindecă bine – inflamația a început, se dezvoltă o infecție. Nu vă automedicați. Dacă apar aceste simptome, trebuie să contactați medicul dentist. Medicul va efectua o examinare și va face recomandări. Dacă este necesar, pacientului i se va prescrie un curs de antibiotice sau va curăța chirurgical alveola.