Acidul hialuronic este un tip de polizaharidă care intră în componența țesuturilor conjunctive, epiteliale și nervoase și a structurilor extracelulare ale corpului. Acidul hialuronic se găsește în multe fluide biologice, adică este o substanță produsă de organism.

Acidul hialuronic oferă moliciune și elasticitate pielii și părului, și vâscozitate lichidului articular. O moleculă din această substanță vâscoasă atrage și reține până la o mie de molecule de apă, oferind hidratarea necesară.

Odată cu vârsta, producția sa scade, ceea ce afectează starea pielii, părului, mucoaselor etc. Însă, acesta poate fi introdus în organism sub formă de injecții. Mulți au auzit despre injecțiile cu acid hialuronic în zona buzelor și a pliurilor nazolabiale – buzele devin mai voluminoase, iar pliurile mai netede. Dar, pe lângă aplicațiile cosmetice, injecțiile cu acid hialuronic sunt folosite și în stomatologie.

De ce are nevoie organismul nostru de acid hialuronic?

Acidul hialuronic este sintetizat de către organismul uman singur. Este o componentă naturală a matricei extracelulare, din care sunt compuse toate țesuturile conjunctive. Și aceasta, la rândul său, este un fel de „umplutură” între celulele și organele corpului nostru: un cadru de proteine ​​complexe, acid hialuronic și alte elemente.

În acest mediu au loc toate procesele intercelulare importante: creșterea, nutriția și migrarea celulelor, transmiterea semnalelor și impulsurilor, îndepărtarea toxinelor etc. Acidul hialuronic (atât natural, cât și sintetic) joacă un rol enorm în aceste procese.

În plus, acidul hialuronic se găsește în lichidul sinovial care umple cavitatea articulară, acționând ca un lubrifiant. De asemenea, face parte din structura pielii, având rol în reînnoirea acesteia, adică contribuie la regenerarea celulară.

O scădere a rezervelor de acid hialuronic apare din cauza îmbătrânirii naturale a organismului, precum și din pricina obiceiurilor vicioase, a stresului frecvent și a bolilor concomitente. O lipsă acută de acid hialuronic duce la o slăbire a imunității locale, la subțierea pielii și a țesutului gingival, și la o încetinire a proceselor metabolice din organism per ansamblu. De aceea, este necesar ca nivelul său să se refacă cât mai rapid posibil.

Proprietățile acidului hialuronic utilizat în stomatologie

Preparatele pe bază de acid hialuronic demonstrează în primul rând un efect antiinflamator pronunțat: inflamația scade de 2,5 ori în decurs de 1 săptămână de la începerea terapiei, iar indicele de sângerare a gingiilor scade de la 57% la 23% după 7 zile și după o lună – până la 19%.

Acidul hialuronic utilizat în stomatologie are următoarele proprități:

reduce inflamația (rol antiinflamator): acidul hialuronic combate eficient anumite tipuri de bacterii, saturează celulele cu nutrienți, normalizează imunitatea locală și sănătatea generală a gingiilor,

efect bacteriostatic – inhibă creșterea și dezvoltarea bacteriilor în focarul inflamației, de aceea este utilizat în mod activ în tratamentul parodontozei;

efect regenerativ – ajută la accelerarea proceselor de vindecare și recuperare după intervenții chirurgicale; acidul sintetic activează celulele speciale – fibroblastele, care sunt responsabile pentru producerea de colagen, elastină și propriul acid hialuronic. Toate acestea restabilesc structura normală a țesuturilor, promovează vindecarea zonelor rănite,

îmbunătățește fixarea materialelor de adiție osoasă când acestea sunt utilizate pentru intervenția de implant dentar (grefa osoasă), menținând în același timp stabilitatea și volumul grefei osoase;

reface volumul papilelor interdentare,

ajută la refacerea țesuturilor din interiorul și din exteriorul articulației – injecțiile cu acid hialuronic sunt folosite în tratamentul tulburărilor funcționale ale articulației temporomandibulare, reducând durerea, eliminând clicurile în articulație și restabilind mobilitatea acesteia,

stopează retracția gingivală, care provoacă și disconfort estetic pacienților.

rol în nutriția țesuturilor: acidul hialuronic ajută la furnizarea de oxigen și substanțe nutritive, care normalizează procesele metabolice între toate celulele țesuturilor parodontale,

restabilește echilibrul hidric: una dintre cele mai cunoscute proprietăți ale acidului hialuronic este capacitatea de a lega și reține apa, formând un gel elastic moale. În gingii, după injecții, metabolismul hidrosalin este normalizat, elasticitatea și rezistența gingiilor cresc,

reduce edemul și durerea: datorită faptului că completarea cantității de acid normalizează procesele metabolice și modifică permeabilitatea pereților vaselor de sânge, presiunea lichidului în exces scade, iar edemul se dizolvă mai repede.

Acidul hialuronic în tratamentul disfuncției articulației temporo-mandibulare

Disfuncția articulației temporo-mandibulare poate fi cauzată de diverse motive: suprasolicitare asociată cu malocluzie, înghesuirea dinților, bruxism sau tonusul crescut al mușchilor masticatori și altele.

Simptomele tipice ale unor astfel de tulburări sunt durerea la deschiderea gurii, „clicuri” tipice. În acest caz, injecțiile cu acid hialuronic vor fi la fel de eficiente, indiferent de ce anume a cauzat suprasolicitarea și perturbarea articulației.

Acidul hialuronic este baza lichidului sinovial, care umple capsula articulară și este necesar pentru a reduce frecarea dintre cele două suprafețe articulare în timpul mișcării. Prin scăderea producției de acid hialuronic, amortizarea îmbinării devine ineficientă, suprafețele articulare sunt mai puțin lubrifiate, frecarea crește. Astfel, apar durerea, disconfortul și restricțiile la deschiderea gurii, clicurile articulare.

Injectarea acidului hialuronic ajută la refacea volumului de lichid articular și normalizează pentru o perioadă funcționarea articulației. Acidul hialuronic reduce frecarea suprafețelor articulare și, prin urmare, oprește durerea și alte simptome neplăcute. Acidul hialuronic favorizează refacerea cartilajului, țesuturilor intra-articulare și, de asemenea, declanșează procesul de producție proprie a acidului hialuronic de către țesuturile articulației.

Există mai multe indicații pentru injecțiile cu acid hialuronic:
– osteoartrita;
– modificări ale articulațiilor temporomandibulare cauzate de traumatisme;
– suprasolicitarea articulatiei provocată de bruxism, malocluzie etc.

Acidul hialuronic în tratamentul parodontozei

Cum se desfășoară procedura?

Înainte de începerea procedurii este foarte importanta efectuarea unei igiene orale cuprinzătoare. Este o etapă obligatorie, deoarece fără îndepărtarea plăcii și a tartrului, orice efect al tratamentului va fi absent. Dacă există multe depuneri și sunt situate adânc sub gingii, este obligatorie îndepărtarea acestora. Foarte benefică este sterilizarea spațiului subgingival cu laserul dentar.

Procedura în sine se efectuează sub formă de injecții:
– locul de injectare este amorțit,
– pachetul este deschis în fața pacientului,
– gelul se injectează punctual în gingie în locurile în care nu există terminații nervoase mari și vase de sânge. De regulă, injecțiile se fac pe toata lungimea arcadei.

Injecțiile pot fi efectuate atât o singură dată, cât și în cursul mai multor ședințe – în funcție de severitatea inflamației și de consecințele acesteia. De regulă, pentru o formă ușoară de parodontită, este suficientă o singura ședință – medicamentele au un efect cumulativ.

Este recomandabil să nu efectuați procedura în perioada infecțiilor virale acute, inclusiv locale (în cavitatea bucală), cum ar fi candidoza, deoarece efectul va fi minim. De asemenea, este important să se efectueze simultan terapia pentru bolile generale ale corpului care provoacă tulburări metabolice, în special diabetul zaharat.

Recomandări pentru pacient după injecțiile cu acid hialuronic

După injecții, gingia este ușor, dar totuși, rănită de ac. La locul injectării, pot apărea ușoare umflături și dureri, care dispar în câteva ore, maximum – câteva zile.

În acest moment, trebuie să vă periați ușor dinții, de preferință cu o perie moale. Nu se recomandă consumul de alimente sau băuturi fierbinți sau reci, pentru a nu prelungi disconfortul. De asemenea, în termen de 7-10 zile, este indicat să renunțați la fumat și la alcool.

Ce dezavantaje are metoda?

Acidul hialuronic sintetic este biocompatibil și este aproape identic la compoziție cu cel produs de propriul nostru organism. Cu toate acestea, acesta nu este un omolog 100% perfect. Chiar și cu cel mai înalt grad de purificare, impuritățile proteice nu sunt complet îndepărtate și sunt posibile reacții alergice. Deși sunt extrem de rare.

Un alt dezavantaj al tratamentului este faptul că injecțiile cu acid hialuronic sunt ineficiente ca unic tratament pentru parodontoză. Adică, dacă nu mai efectuați nicio altă procedură împotriva bolii, atunci doar utilizarea acestui tratament se va dovedi ineficientă. La fel ca și în cosmetologie, cel mai mare efect este obținut printr-o abordare integrată.

Ce alternative există la tratamentul cu acid hialuronic?

Injecțiile cu acid hialuronic în tratamentul parodontozei au ca scop însănătoșirea țesuturilor parodontale și stimularea regenerării naturale a țesuturilor parodontale. Plasmoterapia (injecțiile cu plasmă), terapia laser pentru accelerarea regenerării celulare și medicamentele bioactive cu factori de creștere au același scop. Cu toate acestea, fiecare metodă are propriile sale caracteristici, așa că funcționează cel mai bine împreună.