Gingivita este o inflamație a gingiei, cauzată, de regulă, de o infecție bacteriană. Gingivita este forma nedistructivă de boală parodontală, ceea ce înseamnă că, dacă este descoperită la timp, este complet reversibilă și nu lasă în urmă modificări permanente ale țesuturilor gingivale.
De aceea, vizita la medicul stomatolog este extrem de importantă.

Gingivita apare ca o reacție inflamatorie a gingiei la acțiunea bacteriilor din placa bacteriană. Placa bacteriană este o peliculă fină alcătuită în principal din microorganisme, ce se formează pe suprafața dinților în lipsa unei igiene orale adecvate.

Printre factorii favorizanți ai gingivitei putem enumera: fumatul, diabetul, diverse medicamente (ex. contraceptive, steroizi, blocante ale canalelor de calciu, etc.), chimioterapie, înghesuiri dentare, lucrări protetice incorect adaptate, obturații dentare în exces sau fracturate, sarcina, imunitate scăzută, factori genetici, etc.

Deoarece, în majoritatea cazurilor, gingivita nu provoacă dureri, sunt pacienți care o ignoră sau care nici nu sunt conștienți de existența sa. De aceea, vizitele regulate la cabinetul stomatologic sunt obligatorii.

În absența tratamentului, gingivita poate evolua spre parodontoză – forma distructivă de boală parodontală, care afectează în timp, ireversibil, atât gingia și ligamentele parodontale, cât și osul înconjurător.

Care sunt semne și simptome gingivitei?

Bacteriile și resturile alimentare rămase pe dinți și pe gingii, irită gingia provocând manifestări precum:
– “umflarea” (inflamarea) gingiilor
– culoare roșiatică sau violacee a gingiei
– sângerări gingivale, în special la periaj
– respirație urât mirositoare
– gingie sensibilă și/sau dureroasă la atingere

Cum prevenim apariția gingivitei

Principala metodă de prevenție a gingivitei este adoptarea unei igiene orale corecte. Medicul stomatolog te poate învăța cum să periezi corect dinții. De asemenea, poți apela la mijloace suplimentare de igienă orală, precum folosirea aței dentare, periuțelor interdentare, apei de gură sau dușului bucal.

Oricât de corectă este igiena orală, nu putem îndepărta în totalitate placa bacteriană, în special din pricina faptului că un număr mare de bacterii se localizează subgingival.

Vizitele regulate la medicul stomatolog pentru igienizări profesionale au un rol important în prevenția gingivitei și implicit a bolii parodontale.

Alte măsuri pe care le poți lua pentru a preveni gingivita includ renunțarea la fumat și adoptarea unei diete echilibrate.

Cum se tratează gingivita

Scopul principal al tratamentului gingivitei este eliminarea factorului cauzator – placa bacteriană. De asemenea, trebuie asigurate condițiile optime pentru a obține o refacere completa a gingiei.

Clinica Omnia Dental pune la dispoziția pacienților săi cele mai moderne mijloace de igienizare și sterilizare a cavității orale.

Tratamentul începe cu eliminarea tartrului dentar și plăcii bacteriene. Această etapă se realizează prin detartraj cu ultrasunete supra și subgingival și, la nevoie, prin chiuretaj mecanic a porțiunii subgingivale a dintelui. După efectuarea detartrajului, se verifică minuțios fiecare dinte pentru a ne asigura că tartrul și placa bacteriană au fost înlăturate în totalitate.

Bacteriile care au reușit să penetreze țesutul gingival vor fi distruse cu ajutorul laserului dentar. Lumina laser reușește să pătrundă subgingival în țesuturi și să lase în urmă un mediu complet steril, fără să aibă efecte negative asupra țesuturilor sănătoase.

În funcție de complexitatea cazului, medicul poate decide să efectueze spălături cu soluții antiseptice sau aplicarea de creme cu antibiotice.

Resturile de placă sau tartru de dimensiuni foarte mici, precum și colorațiile dentare, ce nu pot fi curățate prin detartraj, vor fi îndepărtate prin air-flow. Această tehnică presupune “sablarea” suprafețelor dentare cu un jet de apă sub presiune, ce conține o pudră fină de bicarbonat de calciu. În urma sa rămâne o suprafață dentară curată și perfect netedă.

La finalul tratamentului, specialiștii Omnia Dental vor oferi fiecărui pacient instructaj cu privire la periajul corect, la ce periuță de dinți să folosească, precum și ce metode de igienă suplimentare sunt potrivite pentru el.