Placa dentară este o peliculă fină, incoloră, alcătuită în principal din microorganisme și zaharuri.Ea se formează continuu pe suprafața dinților, atât deasupra cât și sub gingie. Dacă nu este îndepărtată, treptat, placa bacteriană se mărește și, ulterior, se mineralizează, dând naștere tartrului dentar.

Placa bacteriană este cauza apariției cariilor dentare, precum și a dezvoltării bolii parodontale. Deci, prevenirea acumulării plăcii și îndepărtarea sa prin mijloace de igienizare au o importanță majoră în sănătatea dinților și gingiilor.

Cum prevenim acumularea plăcii bacteriene?

Acumularea plăcii bacteriene este foarte ușor de prevenit. Este nevoie de adoptarea unor tehnici de igienă orală corecte și, bineînțeles, vizite regulate la medicul stomatolog.

Vizitele la medicul stomatolog. Indiferent de calitatea igienei dentare, placa bacteriană NU poate fi îndepărtată în totalitate, în special atunci când aceasta se acumulează și subgingival, unde accesul pentru mijloacele simple de igienă este dificil. Prin mijloace profesionale de igienizare, medicul stomatolog este singurul care poate îndepărta eficient toată placa bacteriană. Tocmai de aceea, pentru a menține sănătatea orală, se recomandă cel puțin două vizite pe an la cabinetul stomatologic.

Periajul dentar. Periajul dentar, efectuat în mod constant (de 2-3 ori pe zi), curăță suprafața dinților și descurajează dezvoltarea microorganismelor. De asemenea, tehnica de periaj trebuie sa fie una corectă, deoarece metodele inadecvate pot lăsa zone dentare necurățate.

Consultă medicul stomatolog pentru a afla care este metoda corectă de periaj, precum și ce tip de periuță și pastă de dinți sunt potrivite pentru tine.

Periază și limba. Pe suprafața limbii se pot “ascunde” bacterii care scapă periajului dentar și, ulterior, migrează pe dinți și gingii. De aceea, este important să curățăm și suprafața limbii cu periuța dentară obișnuită sau cu instrumentele special create în acest scop.

Ața dentară și periuțele interdentare. Aceste mijloace suplimentare de igienă orală ne ajută să pătrundem și să igienizăm spațiile dintre dinți (interdentare) – zone în care periuța obișnuită nu are acces și în care pătrund adesea resturi alimentare.

Apa de gură. Pe lângă mirosul plăcut pe care îl conferă, apele de gură, în special cele cu soluții dezinfectante (ex. clorhexidină), contribuie substanțial la îndepărtarea bacteriilor.

Sigilanții dentari. Suprafețele dinților laterali pe care mestecăm poartă denumirea de suprafețe ocluzale. La multe persoane, aceste suprafețe prezintă șanțuri foarte abrupte, care rețin în permanență resturi alimentare și placă bacteriană, fiind astfel foarte predispuse la dezvoltarea cariilor. Pentru a preveni colonizarea acestor șanțuri cu placă bacteriană, ele pot fi sigilate sau “închise” cu cimenturi speciale, numite sigilanți dentari. Sigilanții blochează accesul bacteriilor și protejează dintele.

Dieta echilibrată. Mesele frecvente și bogate în zaharuri favorizează creșterea și dezvoltarea bacteriilor în cavitatea orală, precum și atașarea acestora de suprafața dinților.